Projektarbejde

Projektarbejde og eksperimenterende undervisning

På mellemtrinnet træner eleverne i stigende grad deres kompetencer inden for eksperimenterende og projektorienteret skolearbejde. På mellemtrinnet stifter eleverne bekendtskab med programmering og nye teknologier som bl.a. 3D-printere i vores Makerspace samt projektarbejde efter designmodeller for innovation. I det følgende beskrives to projekter på mellemtrinnet, der har teknologi og innovation som omdrejningspunkter. Disse suppleres af andre projekter, som mellemtrinnets elever deltager i gennem bl.a. AabenAalborg og andre samarbejdspartnere.

First Lego League

På 5. årgang deltager eleverne i First Lego League.
First Lego League er en naturvidenskabelig teknologi-konkurrence, der strækker sig over 8 uger i efteråret. I løbet af perioden får eleverne mulighed for at prøve at programmere en Lego-robot til at udføre en række opgaver så fejlfrit som muligt. Eleverne udvikler færdigheder inden for programmering, samtidig med at de udforsker et spændende tema, oplever skaberglæde og får erfaring med designprocesser for at kunne føre egne ideer ud i livet.
Målet med turneringen er at inspirere eleverne til at bruge deres nysgerrighed så de kan blive dygtige problemløsere. Samtidig er det et mål, at eleverne får mod på at tænke kreativt og får en oplevelse af, at deres ideer kan bruges til at udvikle noget nyt, der kan gøre en forskel for andre.

First Lego League
Projekt Edison

På 6. årgang deltager eleverne i Projekt Edison, som er en landsdækkende opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klasse. Formålet med Projekt Edison er, at give eleverne mulighed for at arbejde med innovative læreprocesser allerede på mellemtrinnet med det håb, at de får mod på og interesse for entreprenørskab og iværksætteri.
Under hele forløbet arbejdes der i grupper, og der undervises tværfagligt, så eleverne kan kombinere deres viden og kompetencer på tværs af fag og udfordre deres egne evner til at indgå i et samarbejde. Eleverne skal arbejde med produktudvikling, præsentationsteknik, visualisering og markedspotentiale som forberedelse til lokalfinalen, som foregår i Nordkraft. Her fremviser eleverne deres produkter, hvor de bedømmes af eksterne dommere, og der findes en lokal vinder, der gå videre til den nationale konkurrence. Deltagerne i Edison arbejder under et bredt nationalt tema fastsat af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Aalborg Kommune.