Inkluderende fællesskaber

De seneste år har Klarup Skoles pædagogiske personale været igennem et kompetenceudviklingsforløb indenfor "Inklusion og inkluderende læringsmiljøer". Her har lærerne og pædagogerne fået viden om, hvad det vil sige at danne rammerne for et inkluderende læringsmiljø.

Fra skoleåret 19/20 er hele skolens personale begyndt på et nyt kompetenceudviklingsforløb, CPS, som bygger på tanken at "Børn gør det godt, hvis de kan!" Igennem proaktive samtaler, som kaldes "Plan B", inddrages eleverne i problemløsninger. Denne form for proaktiv samtale skaber et større bånd mellem lærer/pædagog og elev, hvor samarbejdet med barnet kommer til at bygge mere på tillid og gensidig forståelse, så barnet og den voksne sammen kan løse et problem - og barnet bliver engageret i at løse de problemer, der påvirker deres liv.